Позакласна робота


Естетичне і художнє виховання учнів засобами художньої літератури здійснюється у процесі найрізноманітніших позакласних заходів з літератури. Вважаю, що їх мета полягає у наступному: розширити літературну освіту учнів, поглибити читацьку культуру школярів, розвинути літературні творчі здібності учнів, виховати естетичні смаки юних літераторів, закріпити громадянські та моральні світоглядні позиції школярів на матеріалі творів художньої літератури тощо. Головний їх принцип ― це добровільність в організації проведення. В. О. Сухомлинський називав позакласні заходи “другою програмою розумової праці” учнів. Далі він зазначав, що “кожен крок до знань був гордим злетом птаха, а не втомлена хода знесиленого мандрівника, що знемагає від непосильного тягаря за спиною”.




Цікаві завдання з мови

Синтаксична вікторина
1.  Наведіть приклади слів-речень, що виконують роль мовного етикету.
2.  Який найдавніший розділовий знак?
3.  У яких розділових знаках і їхніх назвах присутня крапка?
4.  Чи завжди розділовий знак «три крапки» (...) складався з трьох крапок?
5.  Коли з'явився сучасний знак питання і який розділовий знак вживав­ся до того в його ролі?
6.  Звідки походить назва розділового знаку — тире?
7.  Коли дефіс буває розділовим знаком?
8.  У якого відомого російського письменника XIX ст., що присвятив Укра­їні багато сторінок своїх оповідань, є твір під назвою «Знак оклику»?
9.  Поети якої течії початку XX ст. безуспішно намагалися закликати до знищення розділових знаків?
10. Яке походження слова синтаксис?
Відредагувати  подані  речення
     Жаби допомагають людям з'їдати їх шкідників.
     У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників.
     Роблячи останній хід, з дошки упав на підлогу пішак.
     Всі речовини доводять: вчені складаються з атомів.
Мовні загадки-жарти
1.     В якому вигуку є 100 однакових звуків?
2.  За який приголосний звук треба сховати інший приголосний, щоб ви­стрелили разом кілька гармат?
3.     Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче?
4.     Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли його прочитати справа наліво?
5.     Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво?
6.  Чим закінчуються і зима, і весна?
7.  Чим закінчуються і вечір, і ніч?
                     Склади слова в прислів'я:
Гроші, ніж, слово, старше.
Живе, той, мало, хто, говорить, довше.
То, срібло, мовчати, говорити, золото, то
Не розвієш, її, мова, не полова, рідна, за вітром.
Май, а, питай, свій, людей, розум.
Багато, хто, знає, питає, той, багато.
Мова, слово, зложиться, до слова.
Золото, дорожче, слово.
На слова не вітер кидай.
Як змінюється значення кожного речення залежно від його пунктуації?
      Сонце зігріло усе поле, берег, ліс. Сонце зігріло усе: поле, берег, ліс.
      Їх учнів преміювали. Їх, учнів, преміювали.
      Що він написав? Що, він написав?
      Учениця співала голосно, промовляючи всі слова. Учениця співала, голосно промовляючи всі слова.
.  Поясніть значення фразеологізмів?
Дамоклів меч, прокрустове ложе, сізіфова праця, гомеричний сміх.



Алегорія у байках
Знайти відповідність між рисами характеру людини і тваринами, які їх уоособлюють
Алегорія






Розряди займенників
Визначити розряди займенників за значенням
Пазл "Розряди займенників"






Фразеологізми
З'єднай фразеологізм з картинкою, яка йому відповідає









Письменники та їх псевдоніми
Знайти відповідність між псевдонімом і справжнім ім'ям письменника




Письменники та їх герої


З'єднай письменника з героєм його твору. Використовуй підказки
Герої творів







Відміни іменників
Розподіли іменники за відмінами
Вправа "Відміни іменників"


Самостійні частини мови
Розподілити слова відповідно до частин мови
Гра-пазл "Самостійні частини мови"

Творення прикметників
Розподілити прикметники відповідно до способів творення
Гра-пазл "Творення прикметників"



СЦЕНАРІЙ ПОЗАКЛАСНОГО ЗАХОДУ "ІГРИ ПАТРІОТІВ"



Тема. Сценарій позакласного заходу, присвячений Дню української писемності «ІГРИ ПАТРІОТІВ». (Для учнів 5 та 6 класів).
Мета. Залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Обладнання. Проектор, комп’ютер, акустична система, слайди з мальовничими місцями України, фонограми пісень «Червона рута», «Розпрягайте хлопці коней», «Пісня про рушник», «Одна калина», «Два кольори», «Чорнобривці», фотоілюстрації із зображенням України, кульки блакитного та жовтого кольору, вишиті рушники, картки із завданнями, сигнальні картки.
Хід заходу
(Звучить пісня «Я люблю свою Україну», на екрані слайд-шоу «Наша рідна Україна»).
Ведучий. Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.
Ведучий. Щороку 9 листопада наш народ відзначає День української писемності і мови. Цьому дню присвячені сьогоднішні «Ігри патріотів».
Ведучий. Запрошуємо наших учасників. (Учасники конкурсу, по одному представнику з кожної команди, виходять  і сідають за столи).
Ведучий. Привітайте, будь ласка, команду «Жовтих» та команду «Блакитних». (Представлення учасників).
Ведучий. Гравці та вболівальники вітайте гучними оплесками, вельмишановне, об’єктивне та непідкупне журі!! (Представлення членів журі).
Ведучий. Як справжні патріоти гравці доведуть, що державі потрібні високоінтелектуальні громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі тури:
1. «Інтелектуальна розминка».
2. «Творчі потуги».
3. «Склади та відгадай».
4. «Мудрість народу».
5. «Акторська майстерність».
6. «Станція розважальна».
Ведучий. Також між конкурсами буде проводитись музична гра «Серце співає» (потрібно впізнати українську пісню та заспівати її) та змагання між вболівальники команд, які матимуть змогу допомогти своїм друзям.
Ведучий. Ми, усі присутні, будемо сподіватися, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою.
Ведучий. Отже, розпочинаємо.
·                   Перший конкурс «Інтелектуальна розминка».
Кожний учасник команди по черзі відповідає на питання, за яке може отримати 1 бал. А наше шановне журі уважно слухає та підраховує бали.
Запитання для команди «Жовтих»:
1.    Що таке граматична основа речення? (Підмет та присудок).
2.    Які розділові знаки ставляться в кінці питального речення? (Знак питання).
3.    Чи може речення складатися з одного слова? (Так, може).
4.    Як називається розмова двох осіб? (Діалог).
5.    Скільки букв в українському алфавіті? (33).
6.    Які кольори має державний прапор України і чому? (Жовтий та блакитний).
7.    Назвіть збірку казок Івана Франка? («Коли ще звірі говорили»).
8.    Які ви знаєте види мистецтва? (Література, живопис, архітектура, театр, кіно, скульптура, балет).
9.    Що таке мова, а що таке мовлення? (Мова – це засіб спілкування, а мовлення – це процес спілкування).
10  При написанні документа, яким стилем мовлення ви будете користуватись? (Офіційно-діловим).
Запитання для команди «Блакитних»:
1.    Автор твору, який не називає свого імені… (Анонім).
2.    Речення, що має одну граматичну основу… (Просте).
3.    Змінна частина слова – це… (Закінчення).
4.    Скільки звуків в українській мові? (38).
5.    Хто автор гімну України? (Павло Чубинський, Михайло Вербицький).
6.    Хто такі адресат та адресант мовлення? (Адресат – це той, кому адресоване повідомлення, адресант – це той, хто надсилає повідомлення).
7.    Визначте рід іменника «ножиці». (Лише множина).
8.    Назвіть календарно-обрядові пісні.
9.    Відредагуйте словосполучення «бумажні салфетки». (Паперові серветки).
10.Чий День народження ми святкуємо 9 березня? (Тараса Григоровича Шевченка).
Ведучий. Дякую, командам за відповіді. А зараз музична гра «Серце співає». Вам потрібно прослухати фонограму та впізнати пісню, а потім заспівати її. У кожного учасника є сигнальна картка. Отримає один додатковий бал та команда, учасник якої першим підніме сигнальну картку та назве правильну відповідь.
Звучить фонограма пісні «Червона рута». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Зараз я звертаюсь до нашого об’єктивного журі. Підрахуйте бали за 1-ий конкурс та музичну гру. Слухаємо результат.
·                   Другий конкурс «Творчі потуги».
Ведучий. ТВОРЧІСТЬ – це діяльність, що породжує дещо якісно нове, що 
відрізняється неповторністю, оригінальністю та унікальністю. Відомо, 
що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже 
в ранньому дитинстві. Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже 
писав музику, у вісім – створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу
 оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка 
написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім. А ви вже в такому віці,
 що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається  
 «Творчі потуги». Команди у конвертах отримують слова, які потрібно заримувати: 
Жовті. Калинова, чудова, дорожіть, любіть. 
Блакитні. Мова, буває, забуває, основа. 
Ведучий. А доки наші команди готуються відповідати ми проведемо гру з уболівальниками. Саме ви, дорогі друзі, можете допомогти своїм товаришам отримати додаткові бали. Вам потрібно розгадати загадки. За кожну правильну відповідь ваша команда отримає 1 бал. Члени журі уважно слухають та підраховують бали.
Загадки:
1.     Що сходить без насіння? (Сонце).
2.     А що біжить без перестанку? (Час).
3.     Через воду він проводить, А сам з місця вік не сходить. (Міст).
4.     І червона, й соковита, Та гірка вона все літо. Припече мороз – вона Стала добра й смачна. (Калина).
5.     Мов маленький м’ячик, Висить, а не скаче, Рум’яне, гладеньке, На смак солоденьке. (Яблуко).
6.     Коли хочеш ти читати, То повинен мене знати, А коли мене не знаєш, То нічого не вчитаєш. (Абетка).
7.     Живим зерном народжений, Живу я на землі. Щодня рум’яним сонечком Я сходжу на столі. (Хліб).
8.     Олена зелена, Не сіяна, не саджена, Хто доторкнеться, Той обпечеться. (Кропива).
9.     Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Згодом стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба).
10.           Ніде не купиш, На вагах не зважиш, Сам здобуваєш, У комору складаєш.(Знання).
Ведучий. Прошу, команди, приготуйтесь відповідати. (Заслуховування відповідей команд).
Ведучий. А зараз знову музична гра «Серце співає». Вам потрібно впізнати пісню та заспівати її. У кожного учасника є сигнальна картка. Переможе та команда й отримає 1 бал, учасник якої першим підніме сигнальну картку та назве правильну відповідь.
Звучить фонограма пісні «Розпрягайте хлопці коней». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Надаємо слово журі.
·                   Третій конкурс «Склади та відгадай».
Ведучий. Наступний конкурс – «Склади та відгадай». Вам потрібно скласти пазл. Ви отримаєте портрет видатного українського письменника. Відгадайте, хто це. Розкажіть коротко про цю постать. За це завдання ви можете отримати 5 балів. У вас є 3 хвилини на підготовку.
Жовті – портрет І. Франка.
Блакитні – портрет Т. Шевченка.
Ведучий. А поки команди виконують завдання, я повертаюсь до наших уболівальників. Продовжуємо відгадувати загадки. Умову ви пам’ятаєте.
Загадки:
1.     А що то за коні в гаю на припоні: довгасті, голчасті, зеленої масті, нікого не возять, лише солі просять. (Огірки).
2.     Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник).
3.     Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика (Гриб).
4.     Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Коли б угадати, та менш його знати! (Сльози).
5.     У піч положи – мокне, на воду пусти – сохне (Віск).
6.     Що з землі легко піднімеш, та далеко не закинеш? (Пір’їна).
7.     Хто завжди правду каже? Який є, таким покаже, І без слів про все рас скаже. На нього дивишся, а себе бачиш. (Дзеркало).
8.     Хто крилатий, гарний, гожий, На красиву квітку схожий, Має довгий хоботок, П’є нектар ним із квіток? (Метелик).
9.     Дуже я потрібна всім: І великим, і малим. Всіх я розуму учу, А сама завжди мовчу. (Книга).
10.           Плине він, біжить, минає, Нам його не вистачає. Щойно осінь – вже зима, Ось він був, а вже – нема. (Час).
Ведучий. Отож, команди, давайте прослухаємо ваші повідомлення. (Прослуховування повідомлень команд про письменників).
Ведучий. А зараз знову музична гра «Серце співає». Вам потрібно впізнати пісню та заспівати її. У кожного учасника є сигнальна картка. Переможе та команда й отримає 1 бал, учасник якої першим підніме сигнальну картку та назве правильну відповідь.
Звучить фонограма пісні «Пісня про рушник». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Слово журі. (Журі оголошує результати попередніх конкурсів).
·                   Четвертий конкурс «Мудрість народу».
Ведучий. А ми продовжуємо наше змагання. Наступний конкурс називається «Мудрість народу».Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я. Для цього вам необхідно використати сигнальні картки. Той учасник, який перший підніме сигнальну картку, здобуде право принести своїй команді 1 бал.
1. Більше діла – (менше слів).
2. Хто не робить, … (той не їсть).
3. Слово до слова - … (складається мова).
4. Не кажи гоп, … (поки не перескочиш).
5. Без труда … (не витягнеш рибу із озера).
6. Що посієш – …. (те й пожнеш).
7. Хто спішить, … (той людей насмішить)
8. Слово – не горобець, … (вилетить не впіймаєш).
9. Гостре словечко … (коле сердечко).
10. З миру по нитці, … (а голому сорочка).
11. Козацькому роду …. (нема переводу).
12. Вчення світ, а … (невчення тьма).
Ведучий. А щоб отримати додатковий бал зіграємо знову у музичну гру. Учасники, уважно слухаємо мелодію та відгадуємо пісню.
Звучить фонограма пісні «Одна калина». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Будь ласка, журі, оголосіть результати конкурсів.
·                   П’ятий конкурс «Акторська майстерність».
Ведучий. Наступний конкурс має назвуМова жестів теж прекрасна. Кожна команда повинна обрати найартистичнішого учасника, якому необхідно буде протягом однієї хвилини показати відомих українців. Це може бути співак, актор, спортсмен, політичний діяч. Використовувати можна лише мову тіла, жести. Решта команди повинна відгадати 4 українців. Якщо виникають труднощі, ви можете перейти від одного українця до іншого.
І команда: Олег Скрипка, Андрій Данилко (Вєрка Сєрдючка), Віталій Кличко, Віктор Янукович.
ІІ команда: Руслана, Андрій Шевченко, Владислав Яма, Собчук Наталія Миколаївна (наш директор школи).
(Показ учасниками українців).
Ведучий. А щоб отримати додатковий бал зіграємо знову у музичну гру. Учасники, уважно слухаємо мелодію та відгадуємо пісню.
Звучить фонограма пісні «Два кольори». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Шановне журі, оголосіть, будь ласка, результати конкурсів.
·                   Шостий конкурс «Станція «Розважальна» ».
Ведучий. Ми наближаємось до останньої зупинки, на якій перевіримо, вашу вимову, правильність та швидкість читання. Умова така: кожен учасник по черзі повинен промовити скоромовки. За кожну правильно вимовлену скоромовку зараховується 1 бал. У вас є декілька секунд прочитати про себе скоромовки. А наше журі уважно слухає та виставляє бали учасникам.
Скоромовки
Жовті:
- Летів горобчик, сів на стовпчик, Прибіг хлопчик, утік горобчик.
- Через грядку гріб тхір грядку.
- Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.
- Водовоз віз воду з водопроводу. 
- На возі коза, під возом лоза. 
Блакитні:
- Як місили тісто в місті, Усе місто стало в тісті.
- Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
- Біжать стежини поміж ожини.
- Пік біля кіп картоплю Прокіп.
- Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до хрипу. 
(Читання учасниками скоромовок).
Ведучий. А щоб отримати додатковий бал зіграємо знову у музичну гру. Учасники, уважно слухаємо мелодію та відгадуємо пісню.
Звучить фонограма пісні «Чорнобривці». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. Наше свято підходить до завершення. Дякую, учасникам за чудову гру. А поки журі підраховує усі бали, ми переглянемо презентацію про нашу рідну Україну.
(Перегляд презентації).
Ведучий. А хто такий патріот? Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
Ведучий. Ну, а тепер слово журі.
(Оголошення результатів гри, нагородження команд).
Ведучий
Заніс рідний вітер у серце зернину, 
І чисте колосся з душі проросло. 
Лише Батьківщина, лише Україна 
Покладе надію мені на чоло. 

Ідуть місяці і роки без упину, 
Й немало спливло вже тієї води. 
Лише Батьківщина, лише Україна 
Залишиться в серці моїм назавжди. 

За волю стоятиму я до загину 
І прапор Шевченка онукам віддам. 
Лише Батьківщина, лише Україна 
Світитиме вічно прийдешнім вікам. 

Не згасне народ, що по вільній стежині 
Ітиме до щастя, тепла й доброти. 
Лише Батьківщина, лише Україна 
Всіх нас приведе до святої мети!
 Ведучий. На все добре!



Література
1.     Кращі прислів’я та приказки / Попова О. – К. : БАО, 2009. – 416 с.
2.     Українські народні загадки. – К. : Факт, 2010. – 16 с.
3.     Українські народні скоромовки. – К. : Факт, 2010. – 15 с.
4.     Українські прислів’я, приказки, загадки / Н. Сойко. – К. : Школа, 2012. – 176 с.
5.     http://svoboda-vo.at.ua/board/poezija/1.

Мовний КВК

Впишіть у порожні клітинки слова, які означають число, 
кількість , а також порядок предметів при лічбі, і у виділеному вертикальному рядку ви прочитаєте назву цієї частини мови.
1) Порядковий номер, який відповідає числу тисяча.
2) Число, яке становить двічі по два.
3) Порядковий номер, який відповідає числу вісім.
4) Тисяча тисяч.
5) Дві сотні.
6) Збірне число, яке означає чотири особи, істоти або парних предмети.
7) Дев’ять десятків.
8) Три сотні.
9) Порядковий номер, який відповідає числу сорок.

  Впишіть у клітинки антоніми до поданих нижче дієслів, 
і у виділеному вертикальному рядку прочитайте назву їх часу.
1) Полагодили.
2) Закінчував.
3) Збільшив.
4) Згадала.
5) Лаяли.
6) Продала.
7) Загубили.

1




2




3




4




5




6




7






« Ви нам слово, ми вам десять».
За три хвилини записати якомога  більше:
 а)   іменників спільного роду;
 б)   присвійних прикметників;
 в)   збірних числівників;
 г)   неозначених займенників;
 д)   дієслів наказового способу;
 є)   прислівників на позначення місця
    « Острів мовних скарбів »    Доповніть подані нижче дієслова ДВ, щоб вийшли приказки,   і поясніть їх значення.
             Виміняв(що на що?)
            Дістав (що? від чого?)
             Попав(чим? куди?)
             Зник(як? )
             Наговорив (чого?)
 Конкурс капітанів « Одним словом »
 Передайте зміст словосполучень одним словом.
1) З почуттям подяки, готовністю віддячити за послугу.
2) Ручним способом, без використання механізму.
3) Догори обличчям.
4) Охоче, із задоволенням.
5) Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг.
6) Піднявшись на кінчики пальців ніг.
7) Завзято, непохитно у здійсненні своєї мети.
8) Без певної мети, без певного наміру.
9) Без бажання, мляво, повільно.
10)    Послідовно, один за одним.
11)    У гніві, дуже розсердившись.
12)    Виражаючи схвалення.
 « Розумне перо »  Відредагуйте речення.
1) Не вивчивши правила, вчителька поставила мені за урок двійку. 
2) Навчившись грати у теніс, мені запропонували взяти 
участь у змаганнях. 
3) Запізнившись на урок,  учні вже виконували лабораторну роботу.
4) Постукавши й увійшовши до кабінету, директор сидів у креслі 
і щось читав. 
5) Гаючи у м’яча, мати покликала мене обідати.
 6) Готуючи домашнє завдання, до мене забіг у гості сусід.



 « Письменницька світлиця »
Скласти твір-мініатюру: 
1 команда – « А вже весна, а вже красна »
  2 команда – « Красне літечко іде».   
             



Турнір знавців українських звичаїв
Я люблю Україну
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з народної етнографії, культури, традицій і обрядів; розвивати артистичні здібності, навички самостійної і колективної роботи; виховувати любов і повагу до традицій наших предків.
Обладнання: ілюстрації, диски з українськими піснями, музичний центр, предмети, необхідні для інсценування обрядів, картки з запитаннями.
Методи і прийоми: виступи ведучих і вчителя, конкурси, тести, інсценування.
Хід заходу
1 ведучий. Україно! Мій коханий краю,
Мати наша рідна і свята!
Небо чисте над тобою має,
Медом диха нива золота.
2 ведучий. Рідний край на звичаї багатий,
Тут повір’я давнії живуть.
Покрову святу – козацькеє світо,
Нам на крилах ангели несуть.
Учитель. Дорогі діти, глядачі сьогодні ми разом з учасниками конкурсу пригадаємо і познайомимося з традиціями, святами і обрядами рідного народу, пірнемо в глибини його мудрості. То почнемо змагання знавців української культури.
Конкурс «Давайте познайомимося».
Учні представляють свої команди: оголошують назву, девіз, пояснюють вибір емблеми.
Учитель. Поки команди готуються до домашнього завдання, ми проведемо конкурс капітанів. Нагадую, що протягом гри учасники можуть використати 2 підказки: допомогу своїх вболівальників і дзвінок другові.
Конкурс капітанів.
Капітани дають письмові відповіді на однакові запитання.
До якого весняного свята не можна було селянам копати землю лопатою. (Благовіщення -7 квітня )
На яке свято селяни вірили в полаз: хто зранку першим завітає до хати, той буде показником; від нього залежатиме щастя, здоров’я чи лихо. Щоб уберегти себе від лихих відвідувачів господарі намагалися раненько встати і ввести до хати свого «полазника»: вола, телицю, вівцю, які були втіленням добробуту. (Введення – 4 грудня)
На яке свято дівчата «кликали Долю», ворожили на щасливе заміжжя. (Катерини – 7 грудня)
На яке свято дівчата посівали насінням з конопель, примовляючи «Дай, Боже, знати, з ким весілля грати…». (Андрія – 13 грудня)
У який день у печі запалювали вогонь полінами, які господиня відкладала по одній від дня Спиридона. (6 січня)
Хто був бажаним гостем у селянській родині на Різдво. Його садовили на покуті. Від його імені господар, переступаючи поріг оселі звертався до присутніх: « Віншую вас із щастям, здоров’ям, з цим Святим вечором, щоб ви у щасті і здоров’ї провели ці свята і наступних діждали від нині за рік, доки нам Пан Біг визначив вік». (Дідух)
Яке народне свято, крім народної назви, має церковну назву Богоявлення. (Водохреща – 19 січня))
На яке зимове свято святили воду, яка допомагала від лихого ока, нею кропили худобу і вулики. (Стрітення – 15 лютого)
З якого числа березня за віруванням птахи у далеких краях починають повертати голови додому. (9)
Які пісні починали співати дівчата на свято Сорока Святих мучеників, що припадає на 22 березня. (Веснянки)
Учитель. Тепер наше шановане журі підведе підсумки.
1 ведучий. Я не був за дальніми морями,
Чужих доріг ніколи не топтав –
В своїм краю під буйними вітрами
Щасливим я і вільним виростав.
2 ведучий. Мене ліси здоров’ям напували,
Коли бродила в їхній гущині,
Мені поля задумливо шептали
Свої ніким на співані пісні.
Журі.
Учитель. Наступний конкурс «Домашнє завдання». Зараз команди покажуть свої артистичні здібності. Вони розіграють народні обряди.
Учитель. А далі команди продемонструють свої знання свят осіннього циклу. Хто більше і правильніше пригадає свят.
1 ведучий.  Моя земля найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком ловлю.
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю.
2 ведучий. Мій край чудовий – Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба  й калина,
Чарівна пісня солов’я.
Журі.
Учитель. І знову конкурс, який має назву «Вибери потрібний предмет». Командам пропонують 3 предмети, серед яких потрібно вибрати один із запропонованих.
І. Серги – ковтки. Спідниця із грубої чорної тканини – дерга. Кувшин – дзбанок.
ІІ. Давня праска – рубель. Кошик – опалка. Стрічка з намистинками – дробинка.
Учитель. А далі ми перейдемо до ваших знань української кухні. Всі ви читали неперевершену поему І. Котляревського «Енеїда» і знаєте, що вона є енциклопедією народознавства. Я вам пропоную прослухати уривок і пояснити, з яких інгредієнтів складалися  названі страви.
Тут їли разнії потрави,
І все з полив’яних мисок,
І самі гарнії потрави
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну,
Потім з підливою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик.
(Зубці – зерна обтовченого ячменю, зварені або підсмажені.
Путря – ячмінна кутя з солодким квасом.
Кваша – соложене тісто.)
1 ведучий.  Скільки в мові тепла і палкого кохання!
Туги й щастя дзвінкого, і світла душі,
Та іскристої радості і шанування,
Що, хоч просто говориш – виходять вірші!
2 ведучий.  Українські пісні мама ніжно співала,
Коли ще в сповитку були діти малі.
Українською мовою благо
Як розходились ми на дороги земні!
Учитель. А тепер ми послухаємо пісню від вболівальників однієї з команд.
Журі.
Учитель. Ось підійшов час пригадати обряди нашого народу. Вам потрібно відгадати, які тижні й перед якими святами описані.
І. Кожен день цього тижня був заповнений різноманітними звичаями, які нині вже дещо призабулися. Вранці першого дня заміжні жінки збиралися або в чиїсь хаті, або корчмі. Одна з них приносила поліно і клала на стіл, інші сповивали його, як ляльку. Це означало – народився «Клодій». Після доброго частування, залишивши «Клодія» в шинку, жінки ходили від хати до хати, де були неодружені парубки чи дівчата і прив’язували їм чи їхнім батькам «колодки» (тріски, стрічки) – покарання. Ту відзнаку ніхто на мав прав знімати до кінця тижня, поки не дасть викуп. (Масляний тиждень)
ІІ. У  п’ятницю цього тижня люди із церкви поверталися із запаленими свічками, а вдома випалювали ними хрести на сволоках – «щоб лихе хату облишило». На передодні цього дня до сходу сонця прибирали подвір’я, згрібали в одну купу сміття, «щоб очистити землю від усякої злої нечисті. (Страсний тиждень)
ІІІ. Цей тиждень починався у четвер з завивання дівчатами вінків і співами. Дівчата пекли пироги, солодощі, яєчню, в полудень починалася головна дія. Подвір’я, куди дівчата зійшлися, чисто виметене. Посеред двору зрубана молода деревина, а під нею – горщик з водою. Дівчата сидять на лавах, кілька хлопчаків тримають у руках заготовлену їжу, інші – на палицях відра з пивом. Одна з дівчат віддаляється від гурту, підходить до дерева і перекидає горщик з водою, а потім бере дерево в руки і співає пісню. Її підхоплюють інші. Потім увесь гурт рухається вулицею до лісу, де починають їсти і пити. Потім вибирають одну берізку для завивання на ній вінків з віт, не відриваючи гілок. Пара трудиться над вінком, а потім кумується: одна одній дає жовту крашанку і цілуються крізь вінок. Потім всі обирають старшу куму: підкидають угору скручені хустки. Чия вище підлетить, та й кума.
У неділю ідуть оглядати свої вінки, якщо прив’яв – щастя не буде. Вінки розвивають. А оселі прикрашали різним зелом. (Зелена неділя)
ІV. Це свято жіночої долі. Напередодні нього хлопці постили, щоб Бог послав їм добру жінку. У самий же день дівчата ворожать і закликають долю. До сходу сонця дівчина іде в садок і зрізує гілочку вишні. Ставить її у воду і чекає свята Меланки. Якщо до Меланки  вишня розцвітає, то й доля дівоча буде цвісти. Засохне – кепська ознака. Увечері  сходилися до однієї хати і варили спільну вечерю – борщ, кашу. Коли приходили хлопці, то починалися розваги, але без танців, бо танцювати у піст гріх. Опівночі дівчата обгортають горщик з кашею рушником і йдуть на вулицю. Кожна по черзі вилазить на ворота, тримаючи в руках горщика і тричі гукає:
Доле, де ти? Йди до мене вечеряти.
Якщо в цей час обізветься півень – то доля обізвалася, якщо ні – то доля оглухла. Гірше було, коли в цей час з неба падала зірка – то доля погасла. (Катерини)
Учитель. І знову номер від вболівальників.
1 ведучий. Найбільший скарб на світі – людська мова,
Яка ховає мудрість всіх віків.
Таємна скриня – кожне людське слово,
Звідкіль вся істина пливе до наших днів.
Учитель. А тепер перевіримо   наших учасників на знання предметів старовини і явищ, осіб і страв. Командам потрібно виконати тести.
1. Дригелі.
а) намисто з підвісками; б) серги; в) коса на голові вінком складена; *
г) мілко заплетені коси.
 2. Шнурівка.
а) корсет; * б) шнурки; в) горілка; г) корона на голові, яка затягувалась шнурками.
3. Журавель.
а) гра у карти; б) гра у піжмурки; в) коромисло; г) весільний танець. *
4. Тетеря.
а) людина, яка все пам’ятає; б) очіпок; в) поліно; г) страва. *
5. Машталір.
а) людина, що працює з масштабами; б) кучер; * в) слуга маршала;
г) людина, що визначає місце копання колодязя.
6. Ворон.
а) перстень; б) пісня на похороні; * в) весняний дівочий танець; г) останній сніп.
7. Шаг.
а) хліб; б) монета; * в) ботинок; г) стакан.
8. Булдимок.
а) будинок; б) хлів; в) невірний наречений; г) коротка рушниця запорожців. *
9. Жлукто.
а) виріб з дерева, у якому парами білизну; * б) горло; в) відро; г) шлунок.
10. Верзун.
а) людина, що говорить вигадки; б) частина воза; в) човен; г) взуття, постоли. *
Журі.
2 ведучий. Ми дуже любим весь наш край
І любим Україну.
Її лани і зелен гай,
В саду рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками.
Та й ми співаємо пісні,
Змагається він з нами.
Учитель. А ми позмагаємося у знанні прислв’їв і приказок.
Праця годує, а лінь марнує.
поле угноїш – урожай подвоїш.
Проти вітру піском не кинеш.
Знання людині, що крила пташині.
Діти плачуть, а в матері серце болить.
не шукай правди в іншого, коли в тебе її немає.
перший хлопець на селі, а село у два двори.
Хто хоче хліб збирати, мусить добре засівати.
Не те біда, що корова здохла, а те, що у сусіда жива.
 Козача потилиця ляхам не хилиться.
1 учень. О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря брилі антів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкрвїни.
2 учень. Яка у ній сила і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мова моя,
Душа голосна України!
Учитель.  Душу України ми можемо впізнати і в народній мудрості. То ж спробуємо розгадати душу українців, відгадавши загадки.
Чому корова лягає?  (Бо не вміє сидіти)
Якою бочкою по воду їздять? (Порожньою)
Чия голова не має носа? (Капусти)
Хто старший: овес чи ячмінь? (Ячмінь, бо в нього є вуса)
Стоїть хлопець коло порога, ликом підперезався. (Віник)
Чотири брати біжать, один одного не доженуть. (Колеса)
У проваллі глибоко виблискує око. (Колодязь)
Все життя крилами махає, а злетіти не може. (Вітряк)
Зуби маю, а зубного болю не маю. (Пилка)
 Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)
Учитель. Ось і підійшло до завершення наше змагання, а на останок  спробуємо вгадати за різномаїттям кольорової гами і стилем вишивання регіон України.
Волинська обл., 2. Рівненська обл., 3. Київська обл., 4. Чернівецька обл., 5. Чернівецька обл., 6. Гуцульщина, 7. Слобожанщина.



Виховний захід на тему:
«Ні я жива, я буду вічно жити»
Ведучий. Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім`я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
Твоє слово разюче, як зброя,
Що боронить свій край і свій дім.
І схиляю в шанобі чоло я
Перед світлим безсмертям твоїм
Леся 1. «О, знаю я, багато ще промчить...»
Леся 2. Це її вірші.
Леся 1. Вона прожила лише 42 роки, страждаючи фізично і морально. Пізнала самотність чужини, нерозділене кохання, відчуження і відчай.
Леся 2. А наприкінці життя – грошові нестатки, борги та злидні.
Леся 1. Але вона жила всупереч усьому. Сміялася, перемагала біль і писала свої геніальні твори. Всупереч усьому.
Леся 1. Леся Українка написала 20 п`єс, більшість з яких увійшла до скарбниці світової драматургії.
Леся 2. Жодної із своїх п`єс вона не побачила на сцені.
Леся 1. Її вірші забороняла цензура, замовчувала критика.
Леся 2. Тепер вона стала невіддільною частиною народної душі.
Леся 1. Її твори не згоріли у вогні велетенських пожеж, які спалювали нашу землю.
Леся 2. Слово Лесі Українки, мов неіржавіюча сталь, виблискує пророчо і суворо крізь роки і покоління.
Леся 1. Сьогодні будемо говорити про Лесю Українки тільки фактами, документами, листами, спогадами очевидців.
Леся 2. Та її віршами. Вірш «Хотіла б я піснею стати...»
Ведучий. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками шкільними коридорами... Вчителями її були мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист Петро Антонович, книги, життя. Леся була милосердною до всього і всіх. Чужий біль сприймала дівчинка як власний. Несправедливість, неправда гнітили її, обурювали.
Дівчинка. Вірш «Надія».
Леся 1. Це були мої перші вірші, написані на честь батькової сестри, засланої царським урядом до Сибіру. Мені було тоді 9 років.
Ведучий. Росла Леся тихою, спокійною дівчиною, не по літах серйозною і задумливою. З дитинства кохалася в народних піснях, переказах, легендах, які потім відобразилися в її творах.
Леся – дівчинка. «Н а зеленому горбочку...».
Звучить колискова на слова Лесі Українки.
Ведучий. Косачі не цурались трудящого люду, їхні діти близько сходились з дітьми селян, весняні, купальські та обжинкові обряди, які бачила на Волині, запали їй в душу на все життя.
Учні виконують «Подоляночку»
Леся 2. «Я – Лариса Петрівна Косач. Я можу боротися з виснаженням, високою температурою та іншими симптомами, коли мене гальванізує якась ідея, якась непереможна сила. Юрба образів не дає мені спати вночі, мучить, як нова недуга, і тоді приходить демон і наказує мені писати»
Леся 1. «Давно, колись я обрала собі епіграф: «О воля! Найясніша ти в темниці! Життя ламало тільки обстановку навколо мене»
Леся 2. «Ну і кістки мої, траплялося, ламало».
Леся 1. «Але вдача моя ніколи не змінювалася. Я людина еластично вперта – скептична розумом, фанатична почуттями».
Леся 2. «І коли мене жаліють, я можу відповісти словами однієї моєї нещасної знайомої: « А де написано, в яких небесних книгах, що я можу повинна бути щасливою?».
Леся 1. Вірш «Горить моє серце...».
Леся 2. Вірш Хто вам сказав, що я слабка...»
Мати. Не знаю, чи стала б Леся Українка українською поетесою, коли б не я. від батька вона не могла навчитись української мови, бо він не говорив нею. Я робила так, щоб мова народу була моїм дітям найближчою. Можу з гордістю сказати, що Лесю Українку створила я. я дала їй усе: талант, освіту, літературну долю, придумала для неї псевдонім... Ось тільки щастя я їй не дала».
Ведучий. У 1881 році Леся Українка тяжко застудилася на річці Стир. З того часу розпочалась її «тридцятилітня війна» з тяжкою і невиліковною на той час хворобою – туберкульозом.
Звучить твір Й.-С. Баха.
Дівчинка. Вірш «До мого фортепіано».
Леся 2. «Мені інколи здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що природа утяла мені кепський жарт».
Мати. «Леся ходити зовсім не може, вона ледве пересувається на милицях. А вона ж молода дівчина, їй вже треба було б...Чи є Бог на небі? Чи є справедливість? Лікарі поставили діагноз – туберкульоз кульшового суглоба. Лея терпить, тобто мовчить і думає, що я не бачу її мук, що я не чую, як вона часом уночі плаче. А я все чую... Вона ще надіється на одужання, а я не надіюсь ні крихти”
Леся 1. Вірш «Давня весна».
Ведучий. Від хвороби Лесю відволікали хвилини поетичного натхнення, книги, участь у громадському житті, перекази українською мовою художньої і політичної літкратури. Воля, рівність. Братерство для поетеси – «три великі зорі», до яких вона шукала шляхів до кінця свого життя. Та перед усім вболівала вона за свій «занапащений край».
Леся 2. Вірш «Сім струн. До»
Леся 1. «Нарешті кінчила свою драму, яка називається «Блакитна троянда». Один мій знайомий, Сергій Костянтинович Мержинський, я тобі писала тобі про нього, мамо, зацікавився моєю «Трояндою» і просив вислати йому п`єсу, він дасть її в театр для постановки.
Ведучий. Вона сильна духом. Кришталево чесна і безкомпромісна  поетеса, могла покохати тільки ау людину, яка була б їй ідейним другом, товаришем по боротьбі. Сергій Мержинський став для Лесі Українки тією людиною, якій вона іддала свої гарячі почуття. Він помирав у далекому Мінську, і знав, що помирає, знала про це і Леся.
Мержинський. «Пишу з Мінська. Хвилююсь за Ваше здоров`я. як почуваєтесь до операції? Сподіваюсь, що Ви одужаєте. Я зовсім самотній. Майже всі мої друзі заарештовані, дехто відвернувся од мене, дехто на засланні».(Виходить)
Леся 1. «Йому не можна лишатись у Мінську. Його треба рятувати».
Мати. «Його вже ніщо не врятує, Лесечко. У нього скорочені сухоти і незабаром він догорить, як свічка...
Леся 1. «Тепер уже нема мови про те, чи їду я до Мінська. Їду! Я поїду з ним до Швейцарії, поїду хоч би там що».
Мати. «Це безумство, божевілля!»
Леся 1. «Нехай ця жертва не потрібна, але найбільш люблю приносити такі жертви на алтар дружби.
Мати. Це дружба чи щось більше?
Леся 1. «Не питай мене матінко. Як тільки я сяду писати, я думаю про нього. Про те, що я його люблю – без міри, без краю, що те кохання – ніж у моєму серці, вирви ніж і воно стече кров`ю.
Мати. Ти нікуди не поїдеш! Я не дозволю, щоб ти вбила себе заради нього... при твоєму здоров`ї...
Леся 1. Замовкни! Як ти можеш?
Мати. Коли в мінську буде скрутно напиши, я приїду.
Леся 1. Не треба амо. Сію чашу я вип`ю сама. До дна. «Твої листи завжди пахнуть зів`ялими трояндами...»
Мержинський. «Незабаром весна, зелене листя, білий цвіт дерев, молодість, життя... Я інколи думаю, що Ви із криці зроблені. Люблю Ваш спокій і силу волі. Але прошу Вас не вбивайте Бога, того Бога, що зветься надією. Бережіть надію, хоч би якою безглуздою вона не була... Не вбивайте її... Вона Вам теж колись знадобиться...»
Леся 2. Вірш «Уста говорять: він навіки загинув...»
Ведучий. Останні десять років свого життя Леся Українка жила в Україні наїздами. Більше на Кавказі, Криму, Італії, Єгипті. Вологий клімат Волині,Полісся де вона перебувала протягом короткого часу шкодить її здоров`ю.
Леся 2. «Я вирішила – їду в Єгипет. Новий рік зустріну там. Хоча по правді сказати, мамочко, я не маю ніякої надії... Моє життя – тридцятирічна війна з туберкульозом... Час колись і втомитися... Дихати важко, серце зупиняється. А я згадую Україну, і вас, мої рідні, наші волинські ліси і тужу за вами... А ще згадую ту мавку, пам`ятаєш, мамочко, як ти в Жаборищі мнеі розповідала про мавок, як ми йшли лісом? Потім в Колодяжному бігала в місячну ніч самотою до лісу... ви ніхто не знали... і там ждала, щоб мені привиділася мавка...»
Уривок з драми-феєрії «Лісова пісня»
Мати. «Тяжко прибиті великим горем мати і інша родина посилають звістку на Україну, що 19 липня вдосвіта померла на Кавказі, в Сурамі., Леся Українка – Лариса Квітка, уроджена Косачівна. Поховають у Києві». Нема Лесі...Не можу уявити собі це... Такий величний вогонь перестав горіти, такий високий і тонкий інтелект перестав жити, думати, працювати...
І на хистке моє плече
Труна, як камінь, налягла,
Юрба потоками пливла,
Країна велетня ховала.
Вітчизна в розпачі була.
Злотиста танула хмаринка.
Завмерли думи і слова...
Безсмертна Леся Українка
В німій труні була жива.
              О. Журлива.
Дівчинка. «Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»
Ведучий. «Читаючи м`які та рознервовані  писання сучасних письменників та порівнюючи їх з тими бадьорими, сильними та сміливими, а при тім такими щирими словами Лесі Українки, мимоволі думаєш, що ця хвора, слабосила дівчина – чи не єдиний справжній письменникна всю новочасну Україну.
Леся 1. Гетьте думи, ви, хмари осінні!
             Тож тепера весна золота1
            Чи то так у жалю, в голосінні
            Проминуть молодії літа?
Леся 2. Ні я хочу крізь сльози сміятись,
              Серед лиха співати пісні.
             Без надії таки сподіватись.
           Жити хочу! Геть думи сумні!
Леся 1. Смерть наляже на груди важенько,
            Світ застеле суворая мгла.
          Але дужче заб`ється серденько, -
              Може, лютую смерть подола.
Дівчинка. Так! Я буду крізь сльози сміятись,
                  Серед лиха співати пісні,
                 Без надії таки сподіватись
                Серед лиха співати пісні.
                Без надії таки сподіватись.
                Буду жити! Геть думи сумні!
Всі разом. Без надії таки сподіватись.
                   Буду жити! Геть думи сумні!



 Мовні цікавинки.
1.     У середньому за своє життя людина вживає нецензурні слова 230 тисяч разів.
2.     У Московському царстві в часи царювання Михайла Романова по базарах і майданах ходили переодягнені чиновники, які хапали людей, що вживали нецензурну лексику, і на пострах іншим прилюдно сікли різками.
3.     Турецький мандрівник Ельвія Челеві, що відвідав Україну 1657 року, визнавав величезне багатство української мови, але лайливих слів нарахував у ній аж… чотири. Це такі слова, як чорт, дідько, свиня і собака.
4.     У часи середньовіччя одного фінського студента було спалено на вогнищі як чаклуна на тій підставі, що він дуже швидко вивчав іноземні мови, що було, на думку його суддів, неможливим без допомоги нечистої сили.
5.     Останні дослідження вчених свідчать про те, що приказки на кшталт «німий як риба», «мовчить як риба» тощо не мають підґрунтя, бо риби розмовляють, як і тисячі інших видів тварин. Занурені у воду пристрої фіксують розмови мешканців підводного царства, що їх вони ведуть за допомогою ультразвукових сигналів, які наше вухо не сприймає.

6.     У племені таджу, що живе в одній із гірських долин Індії, у домах царює дивовижна тиша і спокій. Справа в тому, що чоловіки й жінки таджу говорять різними діалектами, які так і називаються «чоловічий» і «жіночий». Дуже часто люди, які перебувають у шлюбі, особливо чоловіки, погано знаючи мову своєї дружини, вважають за краще або просто мовчати, або, у крайньому випадку, вдаватися до універсальної мови міміки і жестів. 

Чому так говорять

Бути на сьомому небі



Цей вислів означає найвищу ступінь блаженства та щастя.
А з’явився він завдяки ідеї грецького вченого Аристотеля про те, що світ складається з семи нерухомих сфер, на яких знаходяться всі зорі на планеті. Ось ьомомсаме сьома сфера, на думку Аристотеля, й була місцем, де живуть боги, які проводять свій час у безтурботних радощах та веселощах.


Давати добро
Часто доводиться чути вислови давати доброодержати добро, що означають «дати або одержати дозвіл щось робити». До речі, слово «добро» зовсім не пов’язане із словом «добрий».
Добро – це стара назва букви Д. Спочатку слово «добро» помандрувало до моряків. Так називали жовтий прапор у флотській сигналізації. Його підняття означало: «Так, згоден, дозволяю» (тобто даю добро). А вже з палуби вислів «давати добро» як сигнал пішов і на берег у значенні «дозволяти».


Про вовка промовка
По-українськи кажуть: «Про вовка промовка, а вовк у хату», по-російськи: «Про серого речь, асерый навстреч», французи кажуть: «Хто назве вовка, той побачить його хвіст». Погана слава, як бачимо, далеко біжить. Слово «вовк» –  дуже давнє, вчені вважають, що воно утворене або від улкос, де корінь улк має значення «рвати», або від уелк – «тягти», «волочити». Виходить, назва вовка первісно означала «той, що роздирає» або «той, що грабує», «грабіжник». Одвічний ворог людини, хижак, розбійник,–  він і назви в різних мовах діставав за своїм характером.

Перейти Рубікон
Історія фразеологізму перейти Рубікон пов’язана з іменем Юлія Цезаря. У середині І століття до нашої ери Цезар вів завойовницькі війни у Галлії. Природним кордоном, що відділяв галльську територію від римської, була ріка Рубікон, яка впадала в Адріатичне море. Коли римський сенат, наляканий швидким зростанням популярності Цезаря в Римі, відмовив йому в продовженні повноважень головнокомандуючого, той перейшов зі своєю армією річку Рубікон. Цією дією він розпочав громадянську війну, з якої вийшов переможцем. З того часу вислів «перейти Рубікон» означає «зробити безповоротний крок».


Календар
Календар – це система літочислення. 
Походить ця назва від латинського слова calendarium, що означає – боргова книжка. Річ у тім, що в Давньому Римі боржники виплачували своїм кредиторам відсотки першого дня кожного місяця. Дні ці звалися календи. Звідси й пішла ця назва. У ті ж часи виник і вислів «відкласти щось до грецької календи». Оскільки календ у греків ніколи не було, вислів цей означає «ніколи цього не робити». Подібне значення має вислів, що використовується в нашій мові, –  «після дощичка в четвер».


Корабель
Слово корабель у нашій мові відоме з досить віддалених часів. Це пряме усне запозичення з грецької мови, без посередництва цілої низки мов і народів, як ми здебільшого спостерігаємо. Чи є в нас докази того, що це запозичення відбулося саме усним шляхом? Є, ось хоча б такий. Слово карабос у греків означало «морський рак», «краб». Вони цим словом, ужитим у переносному, образному значенні, назвали певний вид своїх суден. Виходить, що це була неофіційна, а вільна, невимушена, розмовна назва. Такі слова, як правило, переходять з мови в мову усним шляхом, через безпосереднє спілкування людей. Не лише ми запозичили у греків це слово. Воно було і в римлян (карабус), потім в італійців (каравелла), в іспанців та ін. У давньоруській мові воно мало форму корабль, а у багатьох слов’н )болгар, чехів, словаків, поляків, сербів та ін.) форму кораб.



Чай
Сьогодні ми вважаємо чай – і рослину, і продукт – своїми добрими знайомими… Назва цього напою неоднакова в різних європейських мовах. Вона залежить від того, яким шляхом ввозили чай у кожну з цих країн. В Європу його привозили морським ляхом із Південного Китаю в дерев’яних трюмах парусних кораблів. За дорогу, а вона, як відомо, була довгою, чай «доходив», «дозрівав» у зігрітих сонцем і майже герметично закритих трюмах. Там, звідки його везли, – у Південному Китаї – чай звуть те. З цією назвою його й привезли в Європу: тому англійці називають чай tea (ті), німці – der Tee (тее). У Росію чай возили караванним шляхом через Азію, але вже не з Південного, а з Північного Китаю, де місцеве населення називало цей напій ча, а саме листя – чае. Тому в українській, російській та білоруській мовах цей напій зветься чай.



Мовні цікавинки

На запитання, яка мова найпоширеніша у світі, багато хто з упевненістю скаже: «Англійська». Аж ні! Виявляється, що лідером серед мов є китайська, якою говорить чи не кожен шостий мешканець Землі. Загальна кількість носіїв цієї мови – понад 1 мільярд осіб! Англійська ж займає другу позицію. Вона є рідною для 514 мільйонів людей. На третьому місці – мова гінді, якою спілкується 496 мільйонів осіб. Після трійки лідерів ідуть іспанська (425 мільйонів), російська (275 мільйонів) мови.

На Африканському континенті більше 1000 різних мов. А в мові береберів у Північній Африці навіть немає писемної форми.

Жителі Папуа Нової Гвінеї розмовляють майже 700 мовами (це становить приблизно15% усіх мов світу). 

В алфавіті кхмерів 72 букви, в алфавіті туземців острова Бугенвіль – лише 11.
У китайському письмі 40 000 символів, а у гавайському алфавіті лише 12 букв.

Найбільш містким на Землі словом вважається іспанське мамихлапинатана, що означає: «Дивитися один на одного з надією, що хто-небудь погодиться зробити те, що бажають обидві сторони, але не хочуть робити».

У американського письменника Ернеста Вінсента Райта є роман «Гедсбі», який складається з більше ніж 50 000 слів. При цьому в творі немає  жодної букви е.

У племені таджу, що живе в одній із гірських долин Індії, у домах царює дивовижна тиша і спокій. Справа в тому, що чоловіки й жінки таджу говорять різними діалектами, які так і називаються «чоловічий» і «жіночий». Дуже часто люди, які перебувають у шлюбі, особливо чоловіки, погано знаючи мову своєї дружини, вважають за краще або просто мовчати, або, у крайньому випадку, вдаватися до універсальної мови міміки і жестів. 

Останні дослідження вчених свідчать про те, що приказки на кшталт «німий як риба», «мовчить як риба» тощо не мають підґрунтя, бо риби розмовляють, як і тисячі інших видів тварин. Занурені у воду пристрої фіксують розмови мешканців підводного царства, що їх вони ведуть за допомогою ультразвукових сигналів, які наше вухо не сприймає.

У часи середньовіччя одного фінського студента було спалено на вогнищі як чаклуна на тій підставі, що він дуже швидко вивчав іноземні мови, що було, на думку його суддів, неможливим без допомоги нечистої сили.

В ООН офіційними є шість мов: англійська, французька, арабська, китайська, іспанська, російська.

Запис слова метро по-японськи складається із трьох ієрогліфів, що означають «низ», «грунт», «залізо».

У середньому за своє життя людина вживає нецензурні слова 230 тисяч разів.

У Московському царстві в часи царювання Михайла Романова по базарах і майданах ходили переодягнені чиновники, які хапали людей, що вживали нецензурну лексику, і на пострах іншим прилюдно сікли різками.

Турецький мандрівник Ельвія Челеві, що відвідав Україну 1657 року, визнавав величезне багатство української мови, але лайливих слів нарахував у ній аж… чотири. Це такі слова, як чорт, дідько, свиня і собака.



Мовні цікавинки

Найдовшим словом в українській мові, що містить тридцять літер, є "дихлордифенілтрихлорметилметан" — назва одного з пестицидів.
***

Згідно з "Коротким словником синонімів української мови", у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово "бити" — 45.

***
Найдовша абревіатура в українській мові — це, мабуть, ЦНДІТЕДМП
— Центральний науково-дослідний інститут інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного постачання. Абревіатура містить дев'ять літер.
***
Паліндром (перевертень) у перекладі з грецької — той, що вертається, тобто слово, словосполучення чи фраза, які можна читати й зліва направо, й справа наліво, причому звучання й значення залишаються однаковими. П'яти- і шестибуквенних перевертнів досить багато, а ось семибуквенних поки відомо усього два: "ротатор" і "тартрат" (сіль винної кислоти). Якщо йдеться про фрази паліндроми, то до найдовших належить "Я несу гусеня". Інколи укладачі композицій не враховують букви "й", "ь" або здвоєнні приголосні вважають за одну літеру. Ці дрібні порушення дзеркальності допустимі, оскільки укладання композицій — справа непроста. У цьому випадку найдовшою фразою-перевертнем є "Аргентина манить негра".
***
1880 року в Одесі вийшла унікальна наукова розвідка польського і російського філолога Михайла Красуського "Древность малороссийского языка", де українська мова розглядається як праматір народів Індії та Європи. Колосальні знання багатьох мов привели вченого до висновку, що українська мова старша за грецьку, латинську, старослов'янську мови. Аргументацію неординарної думки вчений розпочинає з доказів походження чисел, якими користуються арійські народи, матеріалом української мови. Число один (1), на думку автора книжки, походить від українського одвін, яке з часом перетворилося на один. Таким чином утворено назви чисел в італійській, грецькій, німецькій мовах, у санскриті і т.д. Автор порівняв і звуки у індоєвропейських мовах. Наприклад, наші слова "багато", "був", "вітання", а в санскриті — "багута", "бгу", "віта". Один із висновків вченого такий: "... все, що я виклав, здається, не припускає сумніву в тому, що, як малоросійська, так і російська мови розвивалися самостійно". Отож, донедавна твердження учених про мову старослов'янську як основу мови українців, білорусів та росіян можна піддати сумніву.

Немає коментарів:

Дописати коментар