Готуємося до ЗНО

Мотиваційний лист

https://www.youtube.com/watch?v=GPXCOgSK7b0

ПРИГАДУЄМО!

Класифікація складних речень:

https://www.youtube.com/watch?v=tYmr_Mo_p7c

Узгодження числівників з іменниками:

https://www.youtube.com/watch?v=esmNro46yEY

Чергування у-в, і-й. Милозвучність:

https://www.youtube.com/watch?v=0rHr1bYG99k

Неправильно побудоване речення або граматична помилка в реченні: типове завдання ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=FBU8xnGodFk

Найтиповіші помилки вживання прийменників в українській мові:

https://www.youtube.com/watch?v=9qc9hJa-spQ

100 завдань-карток з української мови (підготовка до ЗНО):

https://www.youtube.com/watch?v=scxXULoy4Gk

Типові пунктуаційні помилки у творах на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=_uoQyreruKM

Типові орфографічні помилки у творах на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=tUBKqRIdYtY

 Граматичні помилки у творах на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=cOotpYJdGCI

Помилки слововживання у творах на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=wZ-yED6pP1Q

Фразеологічний практикум:

https://www.youtube.com/watch?v=xjGBkyWirHo

Рекомендації учням щодо проходження ЗНО

Для того щоб ви могли впевнено впоратися з тестом у напруженій обстановці зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), почніть готуватись до тестування заздалегідь. А як краще впоратися з цим завданням, вам підкаже цей матеріал.

Тренуйся. Перед офіційним тестуванням варто виконувати якнайбільше опублікованих тестів – просто заради тренування, наприклад, проходити тести ЗНО онлайн. Не можна навчитись добре виконувати тести, не тренуючись на них самих, підмінюючи цю практику іншими видами контролю й самоконтролю. Ці тренування не тільки знайомлять з типовими конструкціями тестових завдань, а й дають вам інший досвід – самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час тестування.

Поспішай. Тренуйтеся із секундоміром у руках. Порівнюйте час, необхідний для виконання тестів зовнішнього оцінювання. Обмежуйте його. Без подібних обмежень, що змушують працювати в максимально швидкому темпі, без імітації змагальної ситуації, неможливо змоделювати той стрес (напругу), що викликає будь-яке тестування.

Випробовуй. У тренуваннях застосовуйте правильну тактику, тобто додержуйтесь усіх рекомендацій, як правильно вирішувати окреме завдання чи тест у цілому. Наприклад, не слід двічі перечитувати малозрозумілу інструкцію, а треба відразу ж познайомитися з варіантами відповідей. Тоді зміст відповідей прояснить вам, що ж саме є необхідним в інструкції до даного завдання. Це конкретний приклад тактики, яку треба випробовувати. Її можна освоїти й ефективно застосовувати, тільки активно тренуючись у тестуванні.

Пропускай. Треба навчатися пропускати важкі чи незрозумілі завдання. Пам’ятайте: у тесті завжди знайдуться такі завдання, з якими ви обов’язково впораєтесь. Просто нерозумно не дібрати балів тільки тому, що ви не добрались до «своїх» завдань, а застрягли на тих, навчальний матеріал яких вам невідомий. Звичайно, така тактика може принести успіх далеко не завжди. Якщо тест побудований за принципом «сходів» і починається з легких запитань, то не варто пропускати всі перші завдання.

Вгадуй. Якщо ви не впевнені у виборі, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь відповіді перед іншими, то інтуїції варто довіряти! Така довіра, як правило, призводить до приросту балів.

Виключай. Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох відповідях (а це легше), а не відразу на п’ятьох-сімох (що набагато складніше).

Скорочуй вибір. Якщо кілька відповідей (1-2) із чотирьох чи п’яти варіантів здаються вам зовсім невідповідними, а інші такими, що підходять з рівною ймовірністю, то в цьому випадку правильніше буде не пропускати це завдання, а намагатись вибрати відповідь з інших просто навмання. Шляхом такої тактики ви отримаєте більше балів. Це – теорія ймовірності. Адже «негативне знання» (про те, яка відповідь точно не підходить) – це теж знання, і нерозумно відмовлятись від його використання.

Думай тільки про поточне завдання. Коли ви бачите завдання (запитання), забувайте все, що було в попередньому: як правило, завдання в тестах не пов’язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному (уже вирішеному вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватись і правильно вирішити інше завдання. Ця установка дає безцінний психологічний ефект – забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилось вам «не по зубах»). Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.

Читай завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за «першими словами» й добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших запитаннях.

Не засмучуйся. У будь-якому професійно підготовленому тесті є завдання, з якими ви просто не зможете впоратись. Більше того, усі 100 % завдань зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу розхлюпувати емоційну енергію на передчасну досаду. Навіть якщо вам здається, що ви допустили занадто помилок і просто завалили тест, пам’ятайте, що дуже часто таке відчуття є помилковим: при порівнянні ваших результатів з іншими може з’ясуватися, що інші допустили ще більше помилок. У підсумку ви одержите якщо не найвищий тестовий бал, то цілком пристойний. Ця установка особливо знадобиться «круглим відмінникам», які звикли при звичайних методах контролю домагатись максимального результату. Якщо ви хочете стати класним «тестовим бійцем», навчайтесь не тільки наносити удари, а й «тримати» їх (якщо висловлюватись термінами боксу). Треба категорично відмовитись від «комплексу відмінника», який не звик непохитно переносити окремі локальні невдачі.

Заплануй два кола. Сплануйте середній час на кожне завдання таким чином, щоб за дві третини (максимум три чверті) тестування пройти всі завдання «за першим колом». Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких для вас («своїх») завданнях, а потім зможете подумати й добрати щось на важких, які вам спочатку довелось пропустити.

Український Центр Оцінювання Якості Освіти: Головна: http://testportal.gov.ua/

Джерело: http://osvita.ua/test/advice/1358/

Таблиці з літератури   https://erudyt.net/pidgotovka-do-zno/ukrainska-literatura/vazhlyvi-tablytsi-dlia-zno-2021-z-ukrainskoi-literatury.html?fbclid=IwAR2rxxLDNJJaGOzOrGlgWnRwaVizzJK9C4vOKKI3RzleJQ16msWocgc83Bs

Нагололоси     https://erudyt.net/pidgotovka-do-zno/ukrainska-literatura/perelik-sliv-z-naholosom-dlia-zno-z-ukrainskoi-movy-i-literatury.html#more-15093  

Слова з наголосами, які треба вивчити для ЗНО

агрономія    алфавіт      аркушик    асиметрія

багаторазовий   безпринципний   бешкет   благовіст  близький  болотистий
бородавка   босоніж   боязнь   бурштиновий   бюлетень

ваги (у множині)  вантажівка   весняний   вигода (користь)  вигода (зручність)
видання  визвольний   вимога  випадок  виразний  висіти  витрата  вишиваний
відвезти  відвести  відгомін  віднести  відомість (список)  відомість (повідомлення, дані, популярність)   вірші   віршовий   вітчим

гальмо, гальма  глядач  горошина  граблі   гуртожиток

данина  дано  дециметр  дещиця  де-юре джерело   дивлячись  дичавіти  діалог
добовий  добуток   довезти  довести  довідник  догмат  донести  донька  дочка
дрова

експерт

єретик

жалюзі

завдання  завезти  завести   завжди   завчасу  загадка  заіржавілий  заіржавіти
закінч
ити   закладка (у книзі)   закрутка   залишити   заміжня  занести   запонка
зароб
іток   заставка   застібка  застопорити   звисока   здалека  зібрання  зобразити  зозла  зрання  зручний  зубожіння

індустрія

камбала  каталог   квартал   кишка  кілометр  кінчити  колесо  колія  копчений (дієприкметник)  копчений (прикметник)  корисний  косий  котрий  крицевий
кроїти   кропива   кулінарія    курятина

лате   листопад   літопис   люстро

мабу́ть   магістерський   маркетинг   мережа   металургія   міліметр

навчання  нанести  напій  наскрізний  начинка  ненавидіти  ненависний
ненависть  нести  ніздря  новий

обіцянка  обрання   обруч (іменник)   одинадцять   одноразовий  ознака  олень
оптовий  осетер  отаман  оцет

павич   партер  пекарський  перевезти  перевести  перекис  переляк  перенести
перепад  перепис  піала  підданий (дієприкметник)  підданий (іменник, істота)
підлітковий  пізнання  пітний  піцерія  подруга  позначка  помилка  поміщик
помовчати  поняття  порядковий  посередині  привезти  привести  приморозок
принести  причіп  проділ  проміжок  псевдонім

разом  ремінь (пояс)  решето  ринковий  рівнина  роздрібний  розпірка  рукопис
русл
о

сантиметр  свердло  середина  сеча  симетрія  сільськогосподарський  сімдесят
сл
ина   соломинка   статуя  стовідсотковий  стрибати

текстовий   течія   тигровий   тисовий   тім’яний   травестія  тризуб  тулуб

український   уподобання  урочистий  усередині

фартух   фаховий   феномен   фольга   форзац

хаос (у міфології: стихія)   хаос (безлад)

царина   цемент   центнер   цінник

чарівний   черговий   читання   чорнозем   чорнослив   чотирнадцять

шляхопровід    шовковий   шофер

щелепа   щипці    щодобовий

ярмарковий

Про лексичні помилки

ВИДИ ЛЕКСИЧНИХ ПОМИЛОК:
1) Стилістично немотивована тавтологія - повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: "Школярам доручили прибрати шкільний двір".
2) Дублювання значення у двох словах: "Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір" (слово "пам'ятний" тут зайве).
3) Стилістично немотивоване багатослів'я - уживання зайвих слів: "Похід князя Ігоря на половців відбувся у квітні місяці" (слово "місяці" тут зайве).
4)  Уживання слів у невластивому значенні: "Молоко дуже корисливе для дитячого організму"; "Я рахую, що..."; "вірні рішення"; "задати запитання". Правильно: молоко дуже корисне…, я вважаю, що…, правильні рішення, запитати.
5) Порушення сполучуваності слів: "Ми зайняли перше місце на конкурсі". Правильно: ми посіли перше місце...
6) Уживання слів, не властивих літературній українській мові (немотивовані діалектизми, полонізми, росіянізми): "Треба приймати участь у різних міроприємствах". Правильно: треба брати участь у різноманітних заходах.
7) Уживання слів, не властивих зображуваній епосі: "Солдати князя Ігоря були відважними". Правильно: воїни князя…  або дружина князя…
8) Некоректне вживання фразеологізмів: "Я і природа - це дві сторони медальйона". Правильно: дві сторони медалі...


Як написати власне висловлення


Одним із важливих етапів ЗНО з української мови є написання власного висловлення. Ця частина тесту дуже важлива, бо спрямована на перевірку не лише знання мови, а й загального рівня культурного й духовного розвитку абітурієнта.

За цей вид роботи ви можете максимально отримати 20 балів (12 за змістове оформлення і 8 за мовленнєве).
Щоб отримати максимальну кількість балів, варто власне висловлення писати чітко та дотримуватись усіх вимог до його оформлення:
1) Теза. Потрібно висловити свою думку стосовно порушеної проблеми, дати відповідь на запропоноване питання. Почати можна такими словами: "Я думаю, що...", "Я категорично не згоден, що..."  "На мою думку, дійсно ..."
2) Аргументи (два). Докази не повинні дублювати один одного.
Доцільно починати їх словами "По-перше, ..." , "По-друге, ..."
3) Приклад із художньої літератури (української чи зарубіжної) або іншого виду мистецтва (кінофільм, пісня, картина тощо). Приклад буде повноцінним і оціненим максимально в 2 бали лише за умови, коли зазначено автора (письменника, режисера, художника), назву твору, ім'я персонажа, а також розкрито проблему. 
4) Приклад із історії, суспільно-політичного чи власного життя. Зверніть увагу, що приклад має бути конкретизованим, тобто названо ім'я людини, з якою це сталося, показана конкретна ситуація тощо.
5) Висновок. Висновок має бути останнім абзацом у роботі і ще раз перефразовувати тезу. Тобто варто сказати, що ж саме ви довели своїм висловленням. Почати його можна словами: "Отже, ...", "Як бачимо, ..."
І не забувайте про логіку висловлення. Роботу потрібно розбити на абзаци (3-4), а свою думку доводити послідовно, і що головне - не змінювати її в процесі власного висловлення. Бо дуже часто доводиться екзаменаторам читати в тезі одне (наприклад, учасник ЗНО погоджується з запропонованою проблемою), а у висновку зовсім інше ("категорично не згоден"). Не допускайте таких "ляпів", бо яка ж у цьому логіка?

63 відео за мотивами творів української літератури до ЗНО  https://osvitanova.com.ua/posts/3076?fbclid=IwAR1p5yM8WDqX2M5IWJOPHDd37NHtaigi-gR93IOHhb180elWRlT-p927mfo

Художні засоби (таблиця)
Назва
Характеристика
Приклади
Епітет
Художнє означення.
«стежки скриті», «грім залізний», «синь прозора»
Порівняння
В основі — схожість явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з іншим.
 «мов зачарований, стоїть Бахчисарай»; «горами хвилі підійма»; «…дівчина така гарна, як зірка».
Метафора
Вживання слів і словосполучень в непрямому значенні на основі подібності.
«Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті», «облетіли надії».
Персоніфікація
Різновид метафори: уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям, олюднення їх.
«Чистенькі віконця сміються до сонця».
Метонімія
Різновид метафори: перенесення назви предмета/явища предметів на інший предмет/явище на основі суміжності.
«Радіє Київ рідний мій» (Київ – замість кияни);
«читати Франка» (замість «читати твори Франка»).
Синекдоха
Різновид метонімії: вживання однини замість множини, видового порівняння замість родового і навпаки.
«І на оновленій земні врага не буде, супостата, а буде син і буде мати…» (однина замість множини).
Алегорія
Інакомовлення; перенесення значень одного кола явищ на інше, напр. відтворення людських характерів в образах тварин, предметів тощо.
«Бджола і Шершень» (Бджола – працьовита людина, Шершень – людина, що звикла жити за рахунок праці інших).
Символ
Заміна абстрактного або узагальнюючого поняття конкретним образом.
Свічка як символ життя («І згасла свічка, як твоє життя»).
Оксиморон
(оксюморон)
Сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття, → виникає нове смислове значення (алогізм)
«Многоголоса тиша», «дзвінка тиша», «трупи живі».
Гіпербола
Художнє перебільшення.
«Сліз поневолених людей не ріки — море розлилось, вогненне море».
Літота
Надмірне неприховане применшення.
 «це такий чоловік, що в ложці води втопиться».
Рефрен
Повторення рядка чи кількох рядків.
«Я ж у полоні нав'язливих дум. / Лише одне непокоїть мій ум» (у Сковороди)
Тавтологія
Повторення одного й того ж слова чи схожого на нього.
«Диво-дивнеє», «рано-вранці».
Анафора
Єдинопочаток.
Всякому місту звичай і права
Всяка тримає свій ум голова…
Епіфора
Єдність кінцівок.
З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти.
Градація
Своєрідне угруповання визначень за нарос­танням або ослабленням.
Зросте любов моя, всякчас нова,
Люблю ніжніше, мовчки, до нестями.
Риторичні пи-тання, оклики, звертання
Посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді
«За що кара? За що мені муки? Кому я що заподіяв?»; «Село! Село! Веселі хати!»; «І вам слава, сині гори, кригою окуті!»
Антитеза
Протиставлення
 Люди мучились, як в пеклі, пан втішався, мов в раю
Паралелізм
Паралельне зображення чимось подібних предметів.
«Тече вода в синє моpе, та не витiкає; шука казак свою долю, а долi немає».
Інверсія
Порушення узвичаєного порядку слів.
«Чого ж горючою сльозою свою я пісню окропив
Алітерація
Повторення приголосних звуків.
«Тінь там тоне, тінь там десь…» - т
Асонанс
Повторення голосних звуків
«І день іде, і ніч іде». - і
Іронія
Прихована насмішка.
«На всіх язиках все мовчить, / Бо благоденствує!»
Сарказм
Їдка, викривальна, дошкульна насмішка; не є прихованим.
«Отам-то милостивії ми Ненагодовану і голу Застукали сердешну волю Та й цькуємо».
Гротеск
Явне спотворення, перебільшення чи применшення зображуваного, поєднання різних контрастів.
Сцена «генерального мордобитія» із поеми «Сон» Т.Шевченка.

Щоб впоратися з тестом з літератури:
-  відвідуйте додаткові факультативи з предмету;
- прочитайте всю програму ЗНО;

- перегляньте приклади завдань з тестів попередніх років;

- перечитайте всі необхідні твори, хоча б у скороченому вигляді;

- щоб краще зрозуміти твори з української літератури, перечитайте критику до них;

- акцентуйте увагу не лише на сюжеті (фабула все одно певною мірою запам'ятається), а на описі героїв (які слова підбирає письменник, коли їх описує), на ставленні автора до них та на проблемах, які він підіймає. Це допоможе не лише відповісти на тестові запитання, але і добре написати твір, краще аргументувати свої думки і навести потрібний приклад з літератури;

- зробіть невеликий конспект з коротким описом кожного з творів: про що твір, його ідея, імена головних героїв та їх опис (стане у нагоді напередодні "дня Х" - нагадає вже вивчене);

- завчайте напам’ять всі вірші, які передбачені навчальною програмою (вміння процитувати у творі на тестах цінується перевіряючими).


                                                      Щоб гарно написати твір
- Тренуйтеся дома писати твори (щоб не розгубитися на тестуванні).

- Розробіть свою схему написання твору, якою скористаєтеся на ЗНО. Наприклад: спочатку на чернетці записуєте тезовий план, потім визначаєте, де краще розмістити приклад з літератури. Після того як "скелет" буде готовий - приступайте до написання в чистовику.
- Під час роботи над творами тренуйте себе не витрачати багато часу на роботу з чернеткою.
- У творах намагайтеся лаконічно викладати свої ідеї.
- Під час самопідготовки переписуйте один і той же твір до того часу, поки його не буде зроблено на "відмінно".

                                                Перевіряючими цінується:
- наявність у творі цитат з поезії або робіт класиків;
- коли з теми твору підібрано літературний приклад або історія з власного життя.

                                              Щоб запам'ятати правила граматики української мови:
- увагу приділить виняткам з правил: саме на них найчастіше ловлять випускників.
- багато практикуйтеся - під час проходження певної теми робіть по декілька десятків вправ.

Вдалої підготовки і гарного результату!

Підготовку до ЗНО у школі можна вважати хорошою якщо:
1. Шкільного матеріалу вистачає для гарної підготовки.
2. У школі панує робоча атмосфера й азарт до вивчення предмету.
3. Шкільні вчителі привчають до формату ЗНО і на уроках пропонують завдання з тестів ЗНО попередніх років.
4. На уроках у випускному класі (головним чином у ІІ семестрі) систематично повторюється пройдений матеріал.
5. Шкільні вчителі на своїх уроках "відгукуються" на Ваші звернення про допомогу (роз’яснюють що саме Ви не так робите і чому, а не просто дають правильну відповідь).
6. Якщо у школі проводяться додаткові консультації або факультативи.
                                                            Самопідготовка
Це найголовніший елемент підготовки до ЗНО. Ніяка хороша школа, жоден репетитор не підготує Вас до тестів, якщо Ви не будете працювати самостійно. Самопідготовці Ви маєте приділяти щодня певний час. Пам’ятайте, що найкраще "відкладається" в голові той матеріал, який людина засвоїла самостійно.
                                                         Самостійно Ви можете робити:
- читати підручники (більше, ніж написано у підручнику, на тестах запитувати не будуть);
- розв’язувати розрахункові задачі та мовні вправи (за підручниками чи посібниками);
- читати твори і критику до них;
- вивчати на пам’ять поезію;
- проходити тести попередніх років (щоб звикнути до формату тестування);
- робити конспекти вивчених тем, тезові нотатки, схеми, таблиці (це дозволить систематизувати знання);
- працювати з атласами і картами;
- спілкуватися (вести дебати) на тему вивченого матеріалу з другом, товаришем, який також готується до ЗНО;
- повторювати матеріал;
- тренуватися писати твори.

У процесі самопідготовки найголовнішим є вміння самоорганізації та самостійного дотримання дисципліни. Цієї вимоги в процесі підготовки дотримуватися, як правило, найважче, адже світ, що оточує нас, такий спокусливий! Невелика порада, як з цим можна боротися: на основі роздрукованої програми ЗНО доцільно скласти детальний план самостійної роботи, де буде зазначено що і коли вивчати. Це своїм чином дисциплінуватиме Вас. Також слід пам’ятати, що від того, наскільки Ви ефективно будете самостійно працювати залежатиме сімейний бюджет родини, адже батькам тоді доведеться менше витрачатися на репетиторів. А це, погодьтеся, додатковий стимул до самопідготовки!

Немає коментарів:

Дописати коментар